Lees deze punten eerst bij het starten van een webshop!

Lees deze punten eerst bij het starten van een webshop!

Vol enthousiasme en ondernemingsdrift sta je op het punt jouw webshop te lanceren. Alle producten zijn ingeladen en je bent klaar om te verkopen. Maar wacht even.. heb je echt overal aan gedacht? Hieronder een aantal tips (van andere ondernemers) die graag deze tips eerder hadden gehoord.

Strategie

Denk na over je online strategie. Het is makkelijk om gewoon te doen en niet verder te denken. Maak die business case én schrijf dat plan. Een goed onderbouwd plan is jouw eerste stap richting structuur en succes. Het helpt je ook bij problemen en vragen die nog nooit bij je zijn opgekomen. Hoe zien jouw toekomstplannen er uit? Wil je over 5 jaar wel eigenaar zijn of blijven? Gaan je kinderen de shop later overnemen? Schrijf het uit in jouw plan.

Concurrentie

Ongetwijfeld heb jij met het verkopen van jou product ook concurrenten. Hiervan kan je al een hoop leren. Bijvoorbeeld: Waar adverteren ze? Hoe werkt de klantenservice? Welke unieke features bevat de website? Wat is de prijsstelling van de producten? Wat zijn de grote verschillen tussen de webshops? Zodra je deze vragen kan beantwoorden, heb je een beter beeld bij jouw eigen webshop. Weet dus wat jouw sterke punten zijn, ten opzichte van jouw concurrent.

Niet iedereen is even eerlijk

Er is een heel speelveld tussen het weren van fraudeurs en het bedienen van gebruikers. Het versimpelen van een check-out zorgt dat je gebruikers eerder bij hun doel zijn. Fraudeurs ook. Controleer dus altijd je orders. Hieronder een aantal voorbeelden wat je tegen kan komen:

  • Gebruik van niet valide credit cards
  • Claims dat pakketten beschadigd of niet zijn aangekomen
  • Teruggestuurde goederen die gebruikt zijn (bijvoorbeeld kleding)
  • Hackers die op zoek zijn naar persoonlijke informatie van jouw klanten

Zie dingen als jouw gebruikers

Je bent altijd met jouw onderneming bezig en veel dingen op de website lijken jou logisch. Het invullen van telefoonnummers, naast alle andere verplichte velden, zou handig zijn. Bekijk jouw webshop nogmaals door de ogen van een bezoeker. Wordt de totaalprijs wel vermeld, worden de verzendkosten wel gecommuniceerd? Dit zijn allerlei punten die de bezoeker graag van te voren wilt weten, voordat er wordt afgerekend. Schrijf je maar eens in voor de nieuwsbrief. Is de inhoud wel interessant genoeg en leuk genoeg om te lezen?

Kortom: Let bij elke aanpassing en verbetering op welk effect het heeft op jouw bezoeker.

Persoonlijk

Bij een winkel wordt je bijgestaan en geholpen door het winkelpersoneel. Zelfs bij de kassa in de supermarkt heb je persoonlijk contact bij het afrekenen. Laat ook online zien dat je betrokken bent bij de aankoop van een product. Op deze manier kan jij je onderscheiden. Bijvoorbeeld CoolBlue die zich erg persoonlijk en open opstelt. Ondanks het grote bedrijf, is er een personal touch.

Luisteren naar gebruikers en specialisten

Stel je voor dat een klant de moeite neemt om op te bellen en zijn of haar klacht uit te leggen. Weer zo’n moeilijk verhaal waarbij je uit moet leggen dat het bestellen van een product echt niet zo moeilijk is. Gewoon klikken op het winkelmandje in de rechterbovenhoek, klik vervolgens op afrekenen, kies het aantal, vul alle velden in het formulier en klik vervolgens op herberekening en klik op afrekenen. Zo stap 1 zit er op. Eh.. wacht even. Kennelijk heeft jouw bezoeker moeite met het navigeren door jouw webshop!

Een webbureau zit vol met specialisten. Uiteraard is het belang van het bureau o.a. geld verdienen. Maar een goed bureau doet dat met de juiste specialisatie. Een focuspunt die jouw helpt met online succes. Het advies van een specialist is gebaseerd op onderbouwde tactieken en technieken uit het werkveld. Het luisteren naar een specialist kan dus ogen doen openen en kansen bieden voor het verbeteren van jouw winkel.

Luister dus goed waar jouw bezoeker vastloopt en hoe jij ondersteuning kan bieden. Luisteren naar jouw gebruikers zal niet alleen de gebruiksvriendelijkheid van jouw webshop beïnvloeden, maar zal ook de loyaliteit van jouw gebruiker verhogen.

Jouw team

Tijdens het maken van jouw webshop heb je gewerkt en te maken met een rijke groep aan mensen. Zowel fotografen, designers, developers, strategen, Affiliate bedrijven of zelfs een investeerder. Zorg voor vertrouwen in jouw team en het geloof in een goedlopende webshop. Daar werk je als team naar toe. Let er dan ook meteen op dat er geen kink in de kabel zit tijdens dit proces. Een teamlid die negatief tegenover jouw webshop of jouw idee staat, zal niet degene zijn die jouw webshop tot een succes gaat maken. Een kritische blik is goed, maar negativiteit zal zorgen voor desinteresse, slordigheden en uiteindelijk een minder resultaat. Blijf je team stimuleren! Al is het degene met het kleinste takenpakket.

Ga voor die release

Het zou fantastisch zijn als je een webshop in een keer perfect kan opleveren. Elk product heeft een fantastische SEO proof beschrijving en is responsive. Deze ideale wereld bestaat helaas niet. Er zijn altijd punten die voor verbetering vatbaar zijn, punten die je leert van klanten of specialisten. Toch die extra feature er in, toch nog die designverbetering, toch de ronde button i.p.v. de vierkante. De gele rollover en de nieuwe layout van een transactie e-mail. Features en verbeteringen zullen er altijd zijn, altijd blijven en stellen jouw launch steeds maar weer uit. Zorg dus dat alles goed genoeg af is, wanneer perfectie niet haalbaar is binnen de gewenste tijd. Jouw site draait vast ook goed met die ronde button i.p.v. de vierkante. De shop blijft ook overeind met een korte productomschrijving en twee foto’s. Het helpt je tevens om geld te verdienen, in plaats van het continu investeren zonder inkomsten. Pak de lancering van jouw shop dus aan in releases.